Blog

 
Czy jedzenie może być modne?

Czy jedzenie może być modne?

Kulinarni styliści, kreatorzy dań, osoby wyznaczający gastronomiczne trendy… Tak, są kucharze artyści, specjaliści od tworzenia nowości i wyznaczający kierunki rozwoju gastronomii. Podobnie jak w modzie, co jakiś czas rodzaj jedzenia, sposoby przyrządzania i podawania się zmieniają. Duże znaczenie w promowaniu poszczególnych dań i rozwiązań gastronomicznych mają warunki ekonomiczne i sytuacja międzynarodowa.

Choć w przypadku ogólnych zasad można mówić o kuchni globalnej, to jednak region, w którym gotujemy i jemy, jest najważniejszy. Dzięki temu wiemy jakie warzywa i owoce mamy do dyspozycji, jakie mięso dominuje w naszej okolicy, o jakie produkty będzie łatwo, a jakie będą wymagały specjalnego transportu czy długiego oczekiwania. Spójrzmy zatem na trendy w gastronomii, które już są i na pewno w najbliższym czasie będą zyskiwać na znaczeniu.

Jakość jedzenia

Przewiduje się, że konsumenci będą szukać coraz lepszych produktów. Produkty z upraw i hodowli ekologicznych będą chętnie wybierane przez konsumentów. Można powiedzieć, że jakość będzie królowała w nadchodzących latach, niezależnie od regionu.

Równowaga przede wszystkim

Zrównoważony rozwój i zero waste to także trendy widoczne w gastronomii. Konsumenci chętnie przyjmują zasady ochrony środowiska. Eliminacja plastiku, możliwość zabrania niezjedzonego do końca posiłku do domu, picie wody z kranu, a nie z plastikowych butelek to wszystko przekłada się na poprawę naszego życia. 

Potrawy sezonowe

Już od dawna wiadomo, że najlepiej smakują nam potrawy sporządzone z warzyw, owoców, zbóż, które pojawiają się na rynku tylko okresowo, a do których przywykliśmy my i nasi przodkowie. Sezonowość produktów sprawia także, że menu oferowane w restauracjach często się zmienia, zaskakując konsumentów i podnosząc renomę lokalu.

Przenikanie smaków

Można powiedzieć, że smaki azjatyckich dań znamy w sposób dość dobry. Sos sojowy, ostrygowy lub rybny, ryż jaśminowy, basmati, imbir, sezam wyczuwamy w daniach egzotycznych. A gdyby te smaki i aromaty połączyć z naszymi tradycyjnymi smakami słowiańszczyzny? To jest kierunek, którym podąża współczesna kuchnia. Mieszać smaki, tworzyć nowe połączenia i być może odkryć coś, co będą jedli mieszkańcy wielu krajów.

Kiszonki

Żywność fermentowana i kiszonki wpływają doskonale na pracę jelit, wzmacniają organizm i zwiększają jego odporność. Kefiry, jogurty, kiszonki mają mieć więcej miejsca w lokalach gastronomicznych. Przyczyni się do tego zapewne dbałość konsumentów o swoje zdrowie po pandemii. Oprócz różnego rodzaju surówek, przekąsek na bazie kiszonek coraz bardziej popularne w polskich restauracjach jest kimchi. Ten przysmak o koreańskich korzeniach idealnie pasuje do ryżu, mięs, zup, sosów, makaronów i burgerów. Jest doskonały w kuchni azjatyckiej, ulicznej (street food), a także w kuchni fusion.

Powrót do dawnych lat

Pandemia wymusiła ograniczenie działalności restauracji, przymusowe zamknięcie wielu osób w mieszkaniach. W takich sytuacjach ludzki mózg stara się dostosować do innych, nowych warunków. Jednym z nich jest sentymentalny powrót do czasów, kiedy wszystko było inne i łatwiejsze (tak nam się wydaje). Powracają wspomnienia bliskich osób, miejsc oraz smaków i zapachów. Właśnie takie nostalgiczne smaki, będą dominować w restauracyjnych kartach dań. Konsumenci oczywiście nie oczekują przaśnego jedzenia z lat młodości, a raczej wariacji na temat kuchni polskiej lat 70-80.

Mięso, nie mięso

Obok nurtu zero waste i zrównoważonego rozwoju kolejnym trendem na najbliższe lata w gastronomii będzie ograniczenie spożycia mięsa. Restauracje oferujące inne źródła białka będą w kręgu zainteresowania coraz większej liczby konsumentów. Potrawy z tofu, warzyw strączkowych, soczewicy, orzechów i nasion będą zdobywać rynek. Warto dodać, że największy właściciel fast foodów na świecie, wprowadza z powodzeniem ofertę dla wegan.

Gastronomia w Internecie

Media internetowe jak Facebook, Google i Instagram są dobre do prezentowania lokalu gastronomicznego. Najczęściej są tam podane dane adresowe, czasami menu, kilka słów o firmie i to najczęściej wszystko. Jednak, aby osiągnąć sukces w social mediach należy także zaistnieć na Tik-Toku. Ta platforma przeżywa obecnie skok olbrzymiej popularności. Pozwala w szybki i prosty sposób trafić do olbrzymiej grupy ludzi nie tylko w Polsce. Łatwy dostęp do tej aplikacji, jej popularność sprawia, że posty tam umieszczone mają olbrzymie zasięgi i pozwolą na przyciągnięcie gości nie tylko z okolicy, ale też przyjezdnych. 

Trendy i mody zmieniają się, ale niezależnie od nich jakość potraw, klimat miejsca, dobra obsługa zawsze będą przyciągały smakoszy dobrego jedzenia.