Strona główna
/
Blog
/
Nowe kierunki w gastronomii

Blog

 
Nowe kierunki w gastronomii

Nowe kierunki w gastronomii

Data publikacji: 04-06-2025

Sztuka kulinarna podobnie jak wszystkie aspekty ludzkiej działalności podlega przemianom. Ludzie zawsze szukają nowych obszarów działania, nowych procesów, produktów, smaków i aromatów. I każdy sezon, każdy rok ma swoje kulinarne „przeboje”. Można powiedzieć, że w kulinariach jest podobnie jak w modzie. Pojawiają się nowe potrawy, powraca się do starych przepisów, czy modyfikuje te obecnie popularne. Co w tym roku?

Lokalność

Klienci coraz częściej szukają miejsc, z którymi mogą się identyfikować. Małe społeczności na poziomie miasta, dzielnicy czy wręcz ulicy stają się coraz bardziej pożądane. I właśnie tam małe lokale oferujące potrawy sporządzone z lokalnych produktów, uzyskane od miejscowych sadowników, ogrodników czy hodowców powinny przyciągać mieszkańców. W wielu miejscach możemy znaleźć dania naprawdę bardzo lokalne, niedostępne w innych stronach. I to jest promowane. 

Nowy poziom kuchni roślinnej

Wegetarianizm i weganizm już nie są niszowe. Każda szanująca się restauracja ma w menu dania roślinne. W tym roku znaczenia nabierają nie tylko roślinne alternatywy, ale dania gourmet, czyli roślinne mięsa, które naśladują strukturę steków, roślinne sery o konsystencji tradycyjnych serów podpuszczkowych. Popularność zyskują także wegańskie zamienniki owoców morza, takich jak krewetki, łosoś czy kawior. Dzięki temu można przygotować np. sushi wege. 

Gourmet 

W języku francuskim słowo to oznacza smakosza. W gastronomii odnosi się do kuchni na najwyższym poziomie, przygotowywanej z produktów najwyższej jakości, wyrafinowanej i gwarantującej kulinarne doznania wyjątkowej jakości. Dania przygotowywane są z niezwykłą dbałością i starannością, ze składników z najwyższej półki, często luksusowych, a ich wykwintność podkreślana jest przez odpowiedni serwis obiadowy. Gourmet jest łączony z ekskluzywnym stylem w gastronomii, pod nazwą fine dining. Styl ten to:

  • bardzo wysoka jakość potraw;
  • estetyka podania w sposób artystyczny, z dbałością o prezentację wizualną;
  • atmosfera
  • dyskretna i dbająca o każdy szczegół obsługa;
  • kompozycja menu, opowiadająca kulinarną historię.

Zdrowie przewodu pokarmowego

Kolejny obszar w 2025, który zyskuje na popularności to świadomość wpływu tzw. mikrobiomu jelitowego na zdrowie (mikrobiom jelitowy to bakterie zamieszkujące nasz przewód pokarmowy, które pomagają w procesie trawienia, wspierają odporność i metabolizm, a nawet mają wpływ na nastrój i funkcje mózgu). Świadomość znaczenia mikrobiomu łączy się ze wzrostem popularności kiszonek i produktów fermentowanych takich jak kimchi, miso, kefir, tempeh czy kombucha. Restauracje chcąc wyjść naprzeciw tej postawie, często przygotowują potrawy oparte na produktach fermentowanych. 

Tekstury i smaki

Chrupiące tekstury to jeden z trendów w roku 2025. Prażona ciecierzyca, grzybowe chipsy, kiełkujące orzechy sprawdzają się jako dodatki do sałatek, w deserach i napojach. Kuchnia fusion bazująca na łączeniu nieoczywistych smaków i tekstur zyskuje na popularności, podobnie jak niszowe składniki, takie jak rzęsa wodna, mech morski czy agar-agar. 

Powrót podrobów

Ciekawym nurtem w roku 2025 jest powrót, zapomnianych raczej podrobów. Te produkty często traktowane jako odrzuty, w ostatnich latach powracają do łask. I to nie tylko w kuchniach domowych, ale też w wykwintnych restauracjach jak alternatywa dla coraz  droższego mięsa. Szefowie kuchni starają się tworzyć nowoczesne dania z podrobów, choć często z tradycyjną nutą. 

Napoje bezalkoholowe

Młodzi konsumenci coraz częściej odwracają się od mocnych alkoholi i zwracają uwagę na napoje o małej zawartości alkoholu lub całkowicie bezalkoholowych. Rok 2025 na pewno jest kolejnym, w którym popularność piw, win czy koktajli 0,0% rośnie. Popularność zdobywają też innowacyjne napoje, takie jak woda kokosowa (także gazowana), czy popsicles z elektrolitami. (Popsicles to mrożone desery na patyku z pulpy owocowej, jogurtu, soków. W 2025 roku dużą popularnością cieszą się te rodzaje z ograniczoną ilością cukru, z dodatkiem elektrolitów, wody kokosowej i superfoods).

Sztuczna inteligencja w gastronomii

Na pewno w bieżącym roku do gastronomii wkroczy w jeszcze większym zakresie sztuczna inteligencja. I to nie tylko we wspomaganiu managerów w czuwaniu nad stanem zapasów czy układaniu menu. Druk 3D, przy wspomaganiu przez AI rozwija się w sposób bardzo dynamiczny (drukowanie wegetariańskich burgerów, steków, czekolady i deserów). 

Rok 2025 w gastronomii to czas na łączenie innowacji, zdrowia i ekologii. Restauracje oferujące produkty lokalne, wprowadzające zrównoważony rozwój, nowe smaki i produkty przyciągną do siebie świadomych konsumentów pragnących doświadczyć kulinarnych wrażeń na najwyższym poziomie.

HELIOS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ Reviews with ekomi-pl.com